Så här står det på susning.nu om Ford Edsel: (
http://susning.nu/Edsel)
"Edsel var ett nytt bilmärke från Ford som introducerades år 1958. Projektet hade föregåtts av stora marknadsundersökningar några år innan, och beräknades bli en succé. Namnet Edsel fick bilen efter Henry Fords son, Edsel Ford. Just namnet var en omtvistad sak, då Edsels änka inte "ville se namnet på miljontals navkapslar". Därför hyrdes en poet in, som gav namnförslag som "Turcotinga" och "Utopian turtletop", vilka av förklarliga skäl inte passade så bra, så det blev i alla fall Edsel.
Edsel var tänkt att fylla gapet mellan Ford och Mercury, som var Fords mellanprismärke. Karosserna delades med dessa märken, men Edsel hade en egen formgivning som gav bilen ett högst personligt utseende. Även invändigt var Edsel avancerad, med en automatlåda som styrdes med tryckknappar i rattcentrum, samt en hastighetsmätare av typen "badrumsvåg".
Men starten blev allt annat än lyckad. De nya bilarna visade sig hålla miserabelt dålig kvalitet! Dessutom så krympte efterfrågan på nya bilar, speciellt i det segment som Edsel låg i, som varit så stort och växande några år tidigare, när marknadsundersökningarna gjordes. Många hävdar att Edsel floppade på grund av sin design, men det är fel. När bilen kom fick den beröm för sin design, som faktiskt tillhör de mer välbalanserade hos amerikanska bilar i slutet på 50-talet, och det var först efter att kvalitetsproblemen uppdagades som man började skämta om Edsel, att frontpartiet liknade en vagina eller toalettsits.
Ã…r 1959 tonades designen ned något och Edsel-programmet skars ned. Försäljningen fortsatte ändå att sjunka. En årsmodell 1960 presenterades, men den blev mycket kortlivad. Redan sent år 1959 så lades Edsel ned. Den sista årsmodellen fick en helt ny front som liknade den som satt på Pontiac, och som ingen längre kunde associera till ett kvinnligt könsorgan, vilket många belackare ansåg om 1958-59 års design, och inte hjälpte ju det... Programmet var kraftigt nedskuret. 1960 års modell tillverkades inte i många exemplar. Ford hade inte råd att förlora pengar på Edsel längre. Därför blev detta märke endast två år gammalt.
Idag, när seriösa renoveringar har fått bukt med kvalitetsproblemen, så är Edsel en uppskattad samlarbil som värderas högt."